Celerový gratin s ořechy

Celerový gratin s ořechy

O co víc jsem byla v posledních dnech aktivní u počítače při dodělávání restů a plánování projektů, o to víc jsem pokulhávala za kuchyňskou linkou. Na angínu dospělého však není „lepšího“ léku než nemocné dítě, tak mi nezbylo nic jiného, než na stále se bránící bacily zapomenout a opět dělat mámu. Na plný úvazek, bolest nebolest. Takže po bytě honíme vlašské ořechy ve skořápkách, nadáváme při náhodném šlápnutí na kovové vykrajovátko (kam se hrabe lego!) a dvacetkrát denně uklízím věci zpět do šuplíků, protože teď se kramařit prostě může.

dsc_0016-7-01

No a protože jíst se musí i když mám chuťové pohárky a čichové buňky úplně umrtvené, vracím se k těm opravdu osvědčeným jídlům. K těm, která uklidní, pohladí po duši a dělají z kuchyně bezpečné místo, kam se každý rád uchýlí, když je mu ouvej. Jasně, svíčková je svíčková, ale ta je nejlepší od maminky (nebo alespoň od Dity P.) a je receptem, který zde pravděpodobně nenajdete, protože už máte ten svůj a já vám jej nechci nijak inovovat. Tady hledejte, pokud chcete ne až takovou klasiku, ale zároveň něco, nad čím se vám neprotočí panenky kvůli jó exotickým surovinám.

dsc_0024-5-01

Recept, který vám zde představím dnes, je doslova nabitý vitamíny a zdravím a nijak přitom netratí na chuti a schopnosti příjemně prohřát tělo při náročných dnech. I když si možná řeknete – celer? Proboha, bleh, to bych nejedl ani kdyby mi měli trhat nehty. Vážně, zkuste to. Toto syté a zároveň lehké jídlo je plné doslova se rozpadající krémové zeleniny, voňavé slaniny a křupavých oříšků.

dsc_0008-6-01

Celerový gratin s ořechy

6 porcí, 1 hod 20 min

1 středně velká bulva celeru  3 střední brambory typu B  200 ml 30% (bezlaktózové) smetany  200 ml (bezlaktózového) mléka • 1 lžička hrubozrnné hořčice  1 stroužek česneku  1/2 svazku petrželové nati  150 g čedaru  100 g libové slaniny • špetka muškátového oříšku  hrst ořechů dle chuti  máslo na vymazání  sůl & pepř

1.Brambory a celer nakrájejte slabé plátky, klidně použijte robota nebo mandolínu. Společně s mlékem je přesuňte do hlubší pánve, osolte a povařte zhruba 10 minut. Zelenina do sebe většinu tekutiny nasákne.
2. Předehřejte troubu na 200°C. V misce smíchejte smetanu, hořčici, petržel, muškátový oříšek, sůl a pepř.
3. Třetinu brambor s celerem přendejte do máslem vymazaného pekáčku, vrstvu osolte a opepřete, posypte třetinou sýra. Takhle pokračujte, dokud nespotřebujete všechny připravené suroviny. Přelijte smetanovou směsí a posypte kostičkami slaniny. Zakryjte alobalem a dejte péct. Po 40 minutách alobal sejměte a pokračujte v pečení. Na posledních 10 minut posypte vršek nasekanými ořechy (použila jsem směs vlašských, pekanových, kešu a para ořechů – určitě ale vyzkoušejte lískové, budou skvělé; kvůli alergii je však využít nemohu).
4. Pečte celkem hodinu nebo dokud nebudou brambory hotové. Poznáte to podle zapíchnutého nože – pokud nejsou hotové, cítíte, že řežete do syrového.

dsc_0015-7-01

Mám k tomu co říct

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Close Menu