Z trhu

10 důvodů proč jíst jablka každý den & jak je využít v kuchyni

Ne nadarmo se říká, že „jedno jablko denně a doktor přijde na buben“ 🙂 Pro nás Středoevropany není přínosnějšího ovoce, než právě jablka. V těchto dnech probíhají v sadech sklizně, často spojené s různými slavnostmi. Byla by proto veliká škoda podobné příležitosti nevyužít a nezásobit se na zlé časy. No jo, ale co když vám ujede ruka (což se snadno u voňavých beden stane) a vy jablka nemáte kde uskladnit? Je tak třeba těch deset kilo spotřebovat co nejrychleji, aby tyhle dokonalé plody neztratily nic ze své kouzelné síly. Všechno povím! Ale teď už něco málo o jablíčkách samotných.

10 důvodů proč jíst jablka

Platí, že pro obyvatele dané oblasti bývá nejvhodnější potrava pocházející ze stejných zeměpisných šířek. O čem jiném to může platit více, než o jablkách? Na stůl tak můžeme dostat spoustu velmi odlišných druhů. Jedny se na skladování hodí více, druhé méně. S určitým druhem upečete skvělý koláč a nerozpadnou se ani při dlouhém pečení, z jiného je jablečná přesnídávka coby dup. Některá jablíčka jsou omamně voňavá a ta další na pohled tak nevábná, že vás jejich úžasná chuť překvapí tak, že je o rok později budete nadšeně shánět. Tak a teď – proč si každý den alespoň jedno jablko dopřát?

  1. Asi největším benefitem je vysoký obsah vlákniny, a to jak rozpustné, tak nerozpustné. Proto, abyste tenhle potenciál využili naplno, je třeba jíst jablka tak, jak jsou, tedy čerstvá a ideálně neloupaná, jelikož nejvíce vlákniny se ukrývá právě těsně pod slupkou. Tím se však zase dostávám k tomu, co píšu vlastně pořád dokola – myslete lokálně. Ovoce i zelenina, která k nám cestuje kdykoliv během roku z celého světa musí být ošetřena tak, aby vydržela dlouhou přepravu. Postřiky, chemie, bla bla bla. Všichni už víme. Využijte tak toho, že právě v tomto období jsou na vrcholu sezony a s těmi českými, často i v bio kvalitě, se potkáte téměř na každém rohu a zahradě. Zpět k tomu podstatnému – vláknina je skvělým pomocníkem ke zlepšení trávení, očistě organismu a správnému fungování střev.
  2. Je jasné, že tohle není jediné plus šťavnatých plodů. Dále jsou doslova nabity antioxidanty, které zpomalují stárnutí buněk.
  3. Díky vysokému obsahu vody a naopak nízkým hodnotám cukru je možno je využít jako potravinu při redukční dietě (jsou dokonce vyšlechtěna jablka s ještě nižším obsahem cukru, tzv. fit jablka).
  4. Vitamíny skupiny B, vitamín C, minerály jako železo, draslík, hořčík atd., to vše se podílí na tom, že při jejich pravidelné konzumaci budeme zdraví jako rybička, plní energie a zásobeni důležitými látkami, což má za výsledek silnější imunitu, kterou neprorazí kdejaký bacil.
  5. Jablka nadále pozitivně působí mimo jiné při zadržování vody v těle, ale zároveň na hydrataci organismu,
  6. …při průjmu i zácpě,
  7. …během dní nachlazení, kdy nás dokáží rychleji dostat do formy,
  8. …při dýchacích obtížích,
  9. …při špatných hodnotách cholesterolu,
  10. …při dně, kdy se kyselina močová usazuje v kloubech.

celozrnná galette

To důležité jsme si řekli, ale tenhle článek hledáte pravděpodobně z toho důvodu, že jablíček máte opravdu hodně a nevíte, co s nimi. Takže! Kromě toho, že povinně rozdáte jedno každému členu rodiny na svačinu, si můžete upéct dokonalou podzimní galette z celozrnné mouky, zavařit jablečnou marmeládu s karamelem a calvadosem nebo třeba připravit dětem zdravý koláč, na který snad ani na blog recept přidat nemůžu, protože je tak strašně jednoduchý, že by o recept snad ani nešlo 🙂 Tady ho máte:

50 g třtinového cukru  50 g másla  400 ml jablečného moštu 1 kg jablek • 3 hřebíčky  1 lžička mleté skořice • 2 sáčky vanilkového pudinku  šťáva z jednoho citronu nebo limetky  hrst rozinek

1.Jablka si oloupejte, odstraňte jádřince a nakrájejte je na drobné kostičky (cca 1×1 cm). Mezitím si ve větší pánvi nechte rozpustit máslo, přidejte třtinový cukr a ten zkaramelizujte. Poté přidejte jablka, koření a citronovou šťávu. Vařte pár minut a občas míchejte, dokud se jablíčka nezačnou rozpadat. Na konci vylovte hřebíčky.
2. Pudink rozmíchejte v jablečném moštu a vlijte k jablkům. Přisypte rozinky. 3 minuty za stálého míchání provařte a poté vlijte do vodou vypláchnuté koláčové formy (25 cm). Na dno můžete dát piškoty, dětem uděláte radost. Nechte vychladnout a můžete podávat.

Na další recepty, ve kterých můžete jablečnou úrodu využít, mrkněte tady ⇓

Mám k tomu co říct