#mamavpohode: Jídlo pro zdravá játra + Bircher müsli s ostropestřcem

#mamavpohode: Jídlo pro zdravá játra + Bircher müsli s ostropestřcem

Minule jsem psala o tom, co je pro játra špatné. Jenže každá mince má dvě strany a dnes si přečtete o spoustě velmi jedlých možnostech pro to, jak svým játrům udělat dobře. Jakmile si totiž začnete zakazovat konkrétní potraviny, tak vám zaručuju, že od té chvíle nebudete myslet na nic jiného. Bude se vám zdát o pizze, sušenkách a pestrých koktejlech, které jste do té doby vlastně ani nepila. To vše jen proto, že někde vzadu sídlí myšlenka, že takové věci se od teď nesmí. Že pokud chcete být #mamavpohode, nesmíte nic, co máte vlastně ráda. Jenže to není dobrá cesta 🙂

bircher musli

Zaručeně lepší přístup je ten, kdy si řeknete, kolik možností od teď máte. Těch barev! A chutí. Čerstvé a lehké večeře. Některé z potravin jsou vyloženě jaterní kamarádi – jde převážně o zeleninu a ovoce podporující detoxikační procesy. Víc citronů, grepů, červené řepy, mrkve, kurkumy, brokolice… Nevím, možná se některé z vás udělá kopřivka, je tenhle seznam čtete. Věřím ovšem, že u spousty už se v hlavě tvoří barevné kombinace těch nejlepších salátů, smoothie nebo hřejivých polévek. Do které skupiny patříte? 🙂

Nejde však jen o zeleninu a ovoce, které uzdravuje. Skvělým pomocníkem je v případě jater ostropestřec. Ostropestřec je pro nás známý v podstatě jako obyčejný bodlák s fialovou čepicí, rostoucí na kdejaké louce. Přecházíme jej bez povšimnutí a vyhýbáme se mu obloukem jen proto, abychom se nepíchli. Je to ale obrovská škoda. Chroupat samotná semínka není ideální, protože jsou opravdu tvrdá. Užívat se ovšem dá v neskutečném množství jiných forem od tinktur, kapslí, odvarů až po olej nebo třeba mouku. Na konci článku máte recept na super snídani pro nás, uběhané mámy. Na její přípravu vám totiž bude stačit večer pět minut před spánkem a ráno už ji jen vytáhnete z ledničky.

Zmiňovaný citron je naprostý zázrak. Za mě osobně je to plodina, která dokáže organismus perfektně nastartovat po ránu, spustit detoxikační procesy, na základě toho vyčistit a rozjasnit pleť…a takhle by se dalo pokračovat. Netroškařte. Nedávejte si do skleničky obligátní plátek (ze kterého se vám vylouhují především chemické postřiky z kůry, které se pod vodou tekoucí z kohoutku fakt nerozpustí), je možná efektní, ale to je tak vše. Vymačkejte si rovnou celou půlku. Váš organismus bude pročištěný, imunita silnější a vlasy lesklejší. To je jen něco málo z dlouhého výčtu pozitivních účinků.

Kurkuma je dalším superhrdinou pro ochranu našeho zdraví. I když její popularita v poslední době konečně stoupá, přeci jen ji máme stále zaškrábnutou jako součást kari. No…a tím to končí. Škoda! Kurkuma velmi podporuje obranné schopnosti organismu, detoxikuje a dokonce posiluje již poškozená játra. Pro zvýšení účinku je dobré ji kombinovat s černým pepřem a nějakým z olejů.

O zelenině obecně asi nemá moc smysl mluvit, protože zde platí jednoduchá rovnice – čím více základních a čerstvých potravin – tím méně zanesená játra. Zelenina i ovoce obsahují kromě dalšího i mnoho vody, což je pro organismus hodně důležité, protože co si budeme povídat – s pitným režimem to moc nepřeháníme, co? Je to tedy velmi prosté – ovoce, zelenina, doplněné o kvalitní libové maso, dostatek vlákniny, zdravé oleje a přirozené sacharidy. Sem tam doplnit o nějaké „zázračné“ koření nebo byliny. Každý malý krok se počítá, každá mísa brambůrků, která se vymění za zeleninu s hummusem, je obrovský skok kupředu. Každá sklenice čisté vody. Každý jeden barevný druh plodin z trhu, který se přidá na talíř. To vše děláte vlastně navíc. Navíc pro sebe. Své zdraví. Svou pohodu. Jednoduché 🙂

Bircher müsli s ostropestřcem

2 porce, 5 minut + odležení přes noc

• 100 g jemných ovesných vloček • 1 vrchovatá lžíce mletého ostropestřce nebo ostropestřcové mouky • 2 lžíce chia semínek • 300 ml rostlinného mléka • 50 ml jablečného moštu • šťáva z poloviny citronu • 1 lžička ostropestřcového oleje • 1 lžíce slunečnicových semínek • špetka soli • javorový sirup/med dle chuti • 1 velké jablko • další ovoce k podávání

1.Večer předem smíchejte v míse vločky, ostropestřec (olej i mouku), rostlinné mléko, jablečný mošt, citronovou šťávu, sůl, chia semínka, slunečnicová semínka a sladidlo dle chuti (jablečný mošt je sladký dost, možná nebudete muset sladit vůbec).
2. Zakryjte fólií, uložte na noc do lednice.
3. Ráno smíchejte s nastrouhaným jablkem, rozdělte do misek, ozdobte ovocem a podávejte. V ledničce vydrží dva dny.

Mám k tomu co říct

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu