Vegetariánské chilli

Vegetariánské chilli

S tím, jak se zima pomalu chýlí ke konci a čerstvé suroviny ubývají, přichází období tzv. plechovkových jídel. Znáte to – plechovka rajčat, plechovka fazolí, plechovka kokosového mléka… Samé věci, které dokáží zahřát. V případě rajčat je jejich nespornou výhodou, že byla sklizena a zpracována v době své nejlepší chuti a kondice. Sama příznivcem vaření á la Nigella nejsem (její kuchařské pořady mi drásají nervy – spíž plná konzervovaného všeho už je pro mě trošku přes čáru). Nebudu ale lhát – tyhle kuchařky mám v knihovně také, jen vybírám co uvařit a co nahradit čerstvým.

U rychlých všednodenních večeří a obědů do krabičky neváhám sáhnout do útrob důkladně zabezpečené spíže (nejoblíbenější Vendelínova televize) po luštěninách, ze kterých lze vykouzlit prakticky cokoliv. Voňavý hummus, sytý salát s pečenou zeleninou nebo hřejivé chilli. Vím, že je zdravější i levnější si fazole, cizrnu či cokoliv podobného uvařit, ale v rámci rychlého nápadu je třeba i rychle reagovat. V mrazáku mám vždy pár sáčků uvařených černých fazolí na bezlepkové brownies (recept bude!).

My Češi obecně jíme takových surovin velmi málo. Raději sáhneme po kusu masa, případně jej s luštěninami pěkně nakombinujeme (což je pro trávicí soustavu vražedná kombinace). Spoustu lidí totiž odrazuje nadýmání, které jim například právě fazole způsobí – nenechte se mýlit – čím častěji je do jídelníčku zařazujeme, tím méně na ně tělo negativně reaguje. Je opravdu škoda nevyužít obrovského množství rostlinných bílkovin, vlákniny a antioxidantů, které nám tyto drobné dary přírody mohou poskytnout.

Vegetariánské chilli

4 porce, 40 minut

1 lžíce olivového oleje • 1 řapík celeru  2 střední mrkve • 1 střední cibule  2 stroužky česneku  1 lžíce rajčatové pasty  1/2 lžičky chilli vloček • 1 lžička mletého římského kmínu • 1 lžička uzené papriky  1 lžička mletého koriandru  2 bobkové listy • 1/2 svitku skořice  1 plechovka loupaných rajčat  1 hrnek mražené kukuřice  po 1 plechovce fazolí canellini a red kidney  1/2 lžíce kokosového cukru 

1. Na oleji nechte změknout na jemno nasekanou zeleninu: mrkev, celer, cibuli a česnek (trvá to cca 10-15 minut.
2. Přidejte rajčatovou pastu, promíchejte a vsypte všechno koření (bobkový list, chilli, římský kmín, koriandr, skořice, paprika) a nechte minutu rozvonět.
3. Do hrnce vlijte rajčata i se šťávou a zhruba 2/3 té samé plechovky vody. Zakryjte, ztlumte plamen a nechte 20 minut probublávat. Kontrolujte, občas promíchejte a dejte pozor, aby se omáčka nepřipálila ke dnu (případně mírně podlijte).
4. Vyjměte bobkové listy a skořici. Přidejte kukuřici a oba druhy fazolí. Ještě 5-10 minut prohřívejte. Ochuťte solí a cukrem dle vašich preferencí.
5. Na talíři posypte nejlépe koriandrovou (nebo pokud ji nesnášíte stejně jako já, tak např. petrželovou či celerovou) natí a podávejte s rýží natural a kousky avokáda.

Mám k tomu co říct

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Close Menu